What do I want? Your mind! Your soul! Your body! I am the instinct that fuels the father! I am the blood!

Bhaal, Baldurs gate 2



tisdag 4 januari 2011

The secret of Nimh

Jag vet inte vad som är det mest korrekta sättet att beskriva The secret of Nimh, om man ska kalla det fantasy eller sci-fi eller nåt annat, men hur som haver så är det en bra film som jag kan rekommendera.



The Secret of Nimh är en animerad film av Don Bluth, kanske mest känd i Sverige för Landet för längesedan och möjligtvis Änglahund (även mindre framgångsrika Titan AE kanske känns bekant). The secret of Nimh dök iaf upp 1982. Det är en historia om hur djurförsök oavsiktligt skapar ett släkte av intelligenta råttor som formar ett eget samhälle med teknologi och lite av vad som påminner om magi. Mitt i allt detta finns fru Brisby, en mus som bor med sina fyra barn i ett cementblock. En av hennes söner, Timmy, är svårt sjuk och kan inrte lämna sängen. Hennes hem hotas att när som helst förstöras av bondens lantbruk. Hon måste flytta sin familj, men Timmy är för svag, och hennes enda hopp ligger i råttornas hjälp, och där finns både vänner och fiender.
Denna film är många saker. Den är snygg. Den har en mörk och suggestiv stil som är otroligt trollbindande och vacker att titta på. Den är originell. Det är fantasykänsla utan att det egentligen är fantasy, och idén med att människan ovetandes skapar en högstående art känns fräsch, men kanske ska man tacka författaren till boken, Robert C. Obrien, för det. Storyn är intressant och välbeskriven och man bryr sig om karaktärerna. Sedan är musiken riktigt bra, vilket alltid är ett plus.
Kort sagt gillar jag filmen för att den lyckas skapa en slags mysig sagokänsla utan att det blir för mycket myssaga av det, om nu det låter vettigt. Den får mig också att vilja kolla in Bluths andra verk, särskilt Änglahund som jag såg när jag var liten. Minns att den var jävligt sorglig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar