What do I want? Your mind! Your soul! Your body! I am the instinct that fuels the father! I am the blood!

Bhaal, Baldurs gate 2



lördag 29 januari 2011

En ryss i fickan

Äntligen! Som fattig student så spenderar jag väldigt sällan pengar på inbundna böcker. När en ny bok kommer ut brukar jag således vänta på pocketutgåvan, och det kan ta sin lilla tid. Nu har sedermera Nekromantikerns ensamhet del 1, en bok jag länge väntat på, äntligen kommit ut i ekonomiskt pocketformat.

Nick Perumov som står bakom serien har skördat många fans och lär vara Europas populäraste fantasyförfattare just nu (dags för J.K Rowling att börja hosta upp något nytt?). Hans råa, komprimerade men ändå episka fantasybygge är fascinerande läsning. Jag älskar hur han snabbt bygger upp den mörka stämningen i sina böcker, hur fräsch och fantasifull den är trots att den bygger mycket på redan existerande fantasykonventioner, och hur spännande storyn faktiskt är att följa. Sedan tycker jag också att det är fantastiskt hur vansinnigt snygga de svenska utgåvorna är. Kolla bara här eller här. Omslagen är signerade Peter Bergting, som även gjort omslag till Harry Potter och arbetat med tecknade serier som Portent och Jens Lapidus grafiska roman Gängkrig 145. Kolla in hans galleri för att se vad han går för.

Nu är det bara att hoppas att del 2 av Nekromantikerns hemlighet också släpps som pocket inom kort.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar