What do I want? Your mind! Your soul! Your body! I am the instinct that fuels the father! I am the blood!

Bhaal, Baldurs gate 2



fredag 1 april 2011

Vid Crom!

Nu har en ny trailer från den nya Conan-filmen ploppat upp! Detta är en film jag verkligen ser fram emot. Conan är en klassisk sword & sorceryhjälte och en fantasyikon av stora mått, och jag är spänd på att få se modern tolkning på vita duken. Trailern visar inte mycket, men det är klart vad den utlovar: hård och skoningslös fantasy med mörk magi och ett ilsket, svärdsvingande muskeldunder. Om vi får precis det så kommer jag att bocka och buga. Vissa orosmoln finns dock. Jag har inte sett någon av Marcus Nispels andra filmer, men vad jag förstått så har dom inte haft så gott rykte. Och Jason Momoa som Conan? Jag dömer inte ut honom, men det är inget namn som instinktivt får mig att tänka "oh yeah, han är ju perfa!". Dom har en del att bevisa för mig båda två, men jag är beredd att låta dom göra det.

Jämförelserna med klassikerna/kultfilmerna/kalkonerna (it's up to you) Conan the Barbarian (1982) och Conan the Destroyer (1984) står givetvis som spön i backen på forum och kommentatorfält. Föga förvånande finns det en hel del som fnyser åt denna "remake" och menar att ingen kan ersätta Arnold Schwarzenegger i rollen som hårdhudad barbar. Många är hårda mot Momoa, bland annat menar folk att han är för spinkig för att kunna spela rollen. Spinkig? Jämfört med Arnold kanske, men Momoa ser väldigt välbyggd ut i mina ögon. I originalnovellerna så är Conan visserligen stark som en oxe, men han är också väldigt snabb och smidig, och då vet jag inte om kroppsbyggarlooken är idealet. Jag tror faktiskt att en "spinkigare" Conan kan vara rätt håll att röra sig mot. Jag älskar Arnolds Conanfilmer, Den första är fantastiskt stämningsfull och den andra är jätterolig, men dom är barn av sin tid och jag ser som sagt fram emot en modernare tolkning. Men vi får se hur det går, Crom är som alla vet en grym gud.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar